Žijem na periférii
Rozhovor s Akou 47 o perifériích
Jaký je Tvůj pohled na současný stav veřejného prostoru?
V Liberci to je průser, místo komunitním a odpočinkovejm zónám dává město přednost zisku z komerčních ploch, takže místo parku tady máme tři zadky neobsazenejch obchoďáků. Veřejný prostor tudíž nemá funkci, jakou by měl mít a díky tomu se společenský podvědomí pomalu, ale jistě vytrácí.
Jak vnímáš práci s veřejným prostorem?
Já osobně tuhle snahu zanechala už dávno, ale třeba Jitka Mrázková s Ivou Vykypělovou zatáhly sochy do libereckejch ulic a ačkoliv šlo o masivní objekty, během několika dní byly zničený. Když vidim snahu o zkulturnění nějakýho prostředí mívám sklíčenej pocit. Fandim tomu, ale zároveň mám dojem, že o to není zájem a většině tyhle aktivity připadaj zbytečný.
Myslíš že grafity jsou záležitost periférie?
Jasně a děje se to protože je periferie v drtivý většině prostě hnusná. Bejvaj to industriální neutěšený oblasti nebo jenom nějaký zbytkový domy, prostě šedivost. Mně se líbí takovej ten výtrisk svobodný vůle jít ven s barvou a zkrášlit to tam na základě tvýho svobodnýho rozhodnutí, označit si svoje teritorium. A proč ne, billboardy s reklamou na prašivej konzum napáchaj větší zlo.
Média a grafity
V naší společnosti jsou obecně protěžovaný právní normy, který dává dokupy zkostnatělej právní aparát. Ale pak jsou i tzv. morální normy – vlastní pravidla, který když nekolidujou s tvym smyslem pro čest, spravedlnost a zodpovědnost můžou fungovat daleko líp. Třeba grafity jako periferní záležitost – ty nejhnusnější místa se můžou přetvořit do nějaký vize čili bonbičky, vizuální pecky, která zlidští hnusnej beton, ale za takovouhle akci můžeš vyfásnout flastr. Proti tomu jsou komerční plochy, který sice pracujou s městkym prostorem podobně, ale timhle korejtkem protejkaj slušný prachy, takže legálnost je zaručená. To jak sebou nechá společnost ochotně manipulovat, co zatracuje a přijímá a neobtěžuje se vytvořit si svůj názor, krásně odhaluje její (ne)vyzrálost.
Myslíš že je něco, co by mohlo zlepšit periférii? Nebo prostě byla, je a bude…
To je součást města, která tam patří, ale dá se s ní určitě pracovat jinak.
Pociťuješ nějak vylidňování center? To že se periférie prorůstá do centra?
Celou společnost vnímám momentálně na periférii, tady moc neexistuje komunitní život. Médiím se povedlo separovat lidi a vybudovat v nich nedůvěru. Popularita sociálních sítí je jasnej důsledek toho, že lidi mají chuť něco sdílet, být v kontaktu. Televize je normální nástroj šikany obyvatel, produkuje strach, protože když se bojíš, seš snáz ovladatelnej. Všechno to uměle vybudovaný násilí, nemoci z jídla, rozklad sociálních jistot.. Důsledek toho je, že lidi zalejzaj do svých nor a my prostě žijeme v sociální periférii i v centru.
Ale nadruhou stranu v současným centru se necítíš dobře?
Současný centrum Liberce nepovažuju za centrum, je to jenom nákupní středisko, navíc se špatnou a nevkusnou architekturou.
Mylsim že spousta skvělejch věcí může fungovat ne periférii. Můžeš tam žít skvělej život, se skvělejma lidma.
Máš pravdu, neutěšenost může bejt živná půda pro subkultury a radikálnější sebeprojevení. Není to dokonalý srovnání, ale vem si jaký projekty vzešly z Ostravy – Schwarzprior, I love 69 popgejů nebo Like she – to jsou skvěle vyprofilovaný progresivní kapely.
Satelitní městečka
No to je vrchol, o tom se snad ani nedá vážně mluvit. Ty lidi nemaj žádný estetický vnímání a stavěj si hovadiny, který nejsou ani praktický, není tam žádná dopravní obslužnost, obchody, školky, služby. Podle mě je to zhovadilost největšího kalibru, přežitek jakéhosi pokusu o separaci bohatejch lidí, snad se snažili vystavět si svoje teritoria? Klidně bych jim to ještě oplotila a zalila betonem, ať maj soukromí.
Sociální bydlení
Já nemám nic proti squaterství, naopak. Jestli se někdo nehodlá zapojit do systému, ať si klidně obsadí schátralej dům, no proč ne? Squating je opět o svobodný vůli. Když se o dům nikdo nestará, proč by tam nemohl bydlet někdo, kdo nemá střechu nad hlavou a udržovat stavbu v přijatelnym stavu? Milada byla krásnej barák, kterej teď spadne jenom proto, že se dodržuje zkostnatělý právo a přestává se uvažovat hlavou.
Vjing
Vjing je moje lásenka, i když ted mám trochu tvůrčí krizi. Dřív jsem pracovala s reálným videem, ale postupnou prací jsem došla k jeho transformaci směr abstrakce. V tvůrčím procesu působim jako element, kterej do toho vlejvá život a nějakou moji nastavenou estetiku, ale je tam veliký procento náhody. Při tvorbě instalací vycházím z něčeho co už mi v hlavě leží dlouho, něčeho co jsem si všimla, že se děje kolem mě. Ten Vjing je dobrej v tom, že je intuitivní, může to bejt nečistý, nesanžim se natlačit do nějaký perfektní formy. Naprostá senzace je, že mám VJing jako magisterskej projekt, to je jak ze sna.
Co Tě motivuje pro vedení Galerie 3X3, kurátorství, pořádání akcí?
To je jednoduchý. Existuje určitá oblast v umění, kde jsou lidi který to tak strašně baví, že to prostě dělaj z lásky a protože musej, neuměj si bez toho představit život. Hnací motor je komunikace s mladejma nadšencema, který do toho jdou na plný koule. Mám radost, když pozvu někoho, koho si vážim a můžu s ním strávit celej den, je to zábava. Pro mě je senzace, že můžu bejt takový médium pro zprostředkování výstav. Je skvělý realizovat věci, nad kterými uvažuju. Neumim si představit, že bych existovala bez kreativních aktivit.
Portfolio Aka 47 http://portfolio47.blogspot.com/ - externí odkaz
Galerie 3X3 http://gallery3x3.ic.cz/ - externí odkaz